Pedagogical impact of a MOOC on surgical technique of kidney transplantation. Impact pédagogique d’un MOOC de technique chirurgicale de transplantation rénale

Archive ouverte

Prudhomme, Thomas | Karam, Georges | Roumiguié, Mathieu | Bardet, Florian | Sallusto, Féderico | Soulié, Michel | Gamé, Xavier | Kamar, Nassim | Phé, Véronique | Pradère, Benjamin | Blancho, Gilles | Lechevallier, Éric | Branchereau, Julien

Edité par CCSD ; Elsevier Masson -

International audience. Objective: To evaluate the educational impact of a pilot MOOC (Massive Open Online Course), validated by the French College of Urology Teachers (FCUT), on the surgical technique of kidney transplantation.Materials and methods: We developed a MOOC on the surgical technique of kidney transplantation, based on a video of a surgical procedure, performed by an expert surgeon. The MOOC has been validated by the FCUT. We have created 2 student groups: 1) MOOC-pre-QCM group: visualization of the MOOC then answer to the MCQs and satisfaction questions; 2) MOOC-post-QCM group: answer to the MCQs then visualization of the MOOC then answers to the satisfaction questions. In total, 20 MCQs on the kidney transplantation technique were completed by the 2 groups. The answers were anonymous.Results: A total of 142 people answered the MCQs (MOOC-pre-QCM group (n=66) and MOOC-post-QCM group (n=76)). Twenty-nine percent (41/142) of the participants were fellows and 71 % (101/142) were residents. The proportion of fellows and residents was identical between the 2 groups. The rate of correct answers to the 20 MCQs was statistically higher in the MOOC-pre-QCM group, compared to the MOOC-post-QCM group (88.6 % versus 73.3 %, P<0.0001). Ninety-one percent of students found the MOOC "Very Useful" or "Useful". The median MOOC rating, given by students, was 8/10.Conclusion: This study showed a positive impact of the MOOC on theoretical knowledge of kidney transplantation surgical technique. This MOOC could serve as a pilot project for the development of other MOOCs on urological surgery.Level: 3. . ObjectifÉvaluer l’impact pédagogique d’un MOOC (Massive Open Online Course) pilote, validé par le Collège français des enseignants en urologie (CFEU), sur la technique chirurgicale de transplantation rénale.Matériel et méthodesNous avons réalisé un MOOC sur la technique chirurgicale de transplantation rénale, à partir d’une vidéo d’une intervention chirurgicale, réalisée par un chirurgien expert. Le MOOC a été validé par le CFEU. Nous avons créé 2 groupes d’étudiants : 1) groupe MOOC-pré-QCM : visualisation du MOOC, puis réponse aux QCM et aux questions de satisfaction ; 2) groupe MOOC-post-QCM : réponse aux QCM, puis visualisation du MOOC, puis réponse aux questions de satisfaction. Au total, 20 QCM sur la technique transplantation rénale ont été remplis par les 2 groupes. Les réponses étaient anonymes.RésultatsAu total, 142 personnes ont répondu aux QCM (groupe MOOC-pré-QCM (n = 66) et groupe MOOC-post-QCM (n = 76)). 29 % (41/142) des participants étaient des CCA ou assistants et 71 % (101/142) étaient des internes. La proportion de CCA/assistants et d’internes était identique entre les 2 groupes. Le taux de réponses correctes aux 20 QCM était statistiquement supérieur dans le groupe MOOC-pré-QCM, en comparaison au groupe MOOC post-QCM (88,6 % contre 73,3 %, p < 0,0001). Au total, 91 % des étudiants ont trouvé le MOOC « Très Utile » ou « Utile ». La médiane de la note du MOOC, donnée par les étudiants, était de 8/10.ConclusionCette étude a montré un impact positif du MOOC sur les connaissances théoriques de la technique chirurgicale de transplantation rénale. Ce MOOC pourrait servir de projet pilote pour le développement d’autres MOOC sur la chirurgie urologique.Niveau3.

Suggestions

Du même auteur

Living-donor kidney transplantation: comparison of sequential and simultaneous surgical organizations

Archive ouverte | Prudhomme, Thomas | CCSD

International audience. PURPOSE: The objective of this study was to compare living-donor kidney transplantation (LDKT) performed either sequentially, in one operating room, leading to extended cold ischemia time (CI...

Simultaneous liver-kidney transplantation: future perspective

Archive ouverte | Prudhomme, Thomas | CCSD

International audience. Background : The aims of this narrative review were (i) to describe the current indications of SLKT, (ii) to report evolution of SLKT activity, (iii) to report the outcomes of SLKT, (iv) to e...

Ex situ Perfusion of Pancreas for Whole-Organ Transplantation: Is it Safe and Feasible? A Systematic Review

Archive ouverte | Prudhomme, Thomas | CCSD

International audience

Chargement des enrichissements...