Pulmonary function test: The testing of children. Exploration fonctionnelle respiratoire : explorer l’enfant

Archive ouverte

Beydon, N. | Abou Taam, R. | Delclaux, C. | Du Boisbaudry, C. | Gauthier, R. | Ioan, I. | Le Bourgeois, M. | Giroux-Metges, M.-A. | Matecki, Stefan

Edité par CCSD ; Elsevier Masson -

International audience. In paediatrics, the pulmonary function test (PFT) is most often performed to support the diagnosis or in follow-up of asthma patients. Whatever the pathology responsible for respiratory symptoms and/or functional impairment, repeated PFTs make it possible to establish a prognosis (pulmonary function trajectories…) and to orient preventive interventions. PFT can be performed routinely from the age of three years, provided that the following requirements are met: suitable techniques and equipment, staff trained to apply the techniques and to receive young children, reference values for each technique indicating the limits of normal values and of between-test significant variation. From the age of three, children can be subjected to tidal breathing measurement of: resistance of the respiratory system (oscillometry, Rrs; airflow interruption, Rint) or of airways specific resistance (sRaw) and functional residual capacity (by applying a dilution technique). With maturity, the child will become capable of mobilizing his or her slow vital capacity to measure total lung capacity (TLC), once again by applying a dilution technique, then later by breathing against a closed shutter (plethysmography TLC and Raw). Finally, the child will be able to carry out forced expiration (forced spirometry) along with all of the other PFTs. It is important to take into account the paediatric adaptations specified in the international recommendations regarding the performance, reproducibility and quality of PFTs targeting this population. . L’exploration fonctionnelle respiratoire (EFR) de l’enfant est le plus souvent réalisée pour étayer le diagnostic ou participer au suivi d’un asthme. Quelle que soit la pathologie respiratoire motivant l’EFR, sa répétition permet d’établir un pronostic (trajectoires) et de résistance guider les actions de prévention. Une EFR est réalisable en routine dès l’âge de 3 ans sous réserve de disposer : de techniques et matériels de mesure adaptés, d’un personnel formé à ces techniques et à l’accueil des jeunes enfants, de normes pour chaque technique avec les limites de la normale et celles de la variation significative. Dès cet âge, l’enfant peut réaliser en volume courant des mesures : de résistance du système respiratoire (par oscillométrie, Rrs, ou interruption du débit, Rint) ou spécifique des voies aériennes (sRaw), du volume de repos par une technique de dilution. Avec la maturité deviendront possible la mobilisation de la capacité vitale lente et donc de capacité pulmonaire totale (CPT) en dilution, puis des respirations contre une valve fermée (CPT en pléthysmographie, Raw), et enfin l’expiration forcée (spirométrie forcée) et toutes les autres mesures de fonction respiratoire. Il faut appliquer les aménagements pédiatriques des recommandations internationales concernant la réalisation, la reproductibilité et la qualité des mesures d’EFR.

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