I can read it in your eyes: What eye movements tell us about visuo-attentional processes in developmental dyslexia

Archive ouverte

Bellocchi, Stéphanie | Muneaux, Mathilde | Bastien-Toniazzo, Mireille | Ducrot, Stéphanie

Edité par CCSD ; Elsevier -

International audience. Most studies today agree about the link between visual-attention and oculomotor control during reading: attention seems to affect saccadic programming, that is, the position where the eyes land in a word. Moreover, recent studies show that visuo-attentional processes are strictly linked to normal and impaired reading. In particular, a large body of research has found evidence of defective visuo-attentional processes in dyslexics. What do eye movements tell us about visuo-attentional deficits in developmental dyslexia? The purpose of this paper is to explore the link between oculomotor control and dyslexia, taking into account its heterogeneous manifestation and comorbidity. Clinical perspectives in the use of the eye-movements approach to better explore and understand reading impairments are discussed.

Suggestions

Du même auteur

Apprentissage scolaire et handicap. Apprentissage scolaire et handicap: Prendre en compte la variété des troubles dyslexiques, une nécessité

Archive ouverte | Muneaux, Mathilde | CCSD

Apprentissage scolaire et handicap

Archive ouverte | Muneaux, Mathilde | Presses universitaires de Provence

On m’a dit que j’suis dykselsique ! J’essaie, je fais des efforts, mais j’arrive pas à lire comme les autres, et pis de toute façon, j’aime pas ça lire, je comprends rien ! (Mathieu, 9 ans, CM1)En France, 5 à 15 % des enfants sera...

Le contrôle oculomoteur : un marqueur comportemental du niveau d'apprentissage de la lecture

Archive ouverte | Massendari, Delphine | CCSD

International audience. Lire un texte nécessite le déplacement permanent de nos yeux. L'étude de l'emplacement des fixations a permis de mettre en évidence une préférence à atterrir entre le début et le milieu des m...

Chargement des enrichissements...